Mailingen versturen per mail

Een mailing versturen is met behulp van Word en Excel is zelfs voor een gebruiker met basiskennis van Office prima te doen.

We zullen stap voor stap uitleggen hoe een mailing kan worden gemaakt en verstuurd. Dit versturen kan per post of per e-mail.

Stap 1 aanmaken van een adressenbestand

    • Open Microsoft Excel
    • Maak een bestand aan met daarin de velden die in de mailing moeten worden gebruikt
    • Ook velden waarop moet worden geselecteerd, maar niet worden afgedrukt worden in dit bestand gezet.
    • Zorg dat er ook een kolom is voor de aanhef. Dit voorkomt het samenstellen van de aanhef en het houden van extra spaties
    • Sla het bestand op
      Mailingen versturen per e-mail 01
    • Als de mailing per mail moet worden verzonden , moet er uiteraard ook een kolom zijn met het e-mailadres
    • Een voorbeeld van dit bestand staat op de website van Easy Learning
      Mailingen versturen per e-mail 02

Stap 2 de mailing maken

    • Open in Word uw standaard brief (sjabloon)
    • Schrijf de inhoud van de mailing
      Mailingen versturen per e-mail 03
    • De velden die uit het adressenbestand moeten komen moeten nu alleen nog worden toegevoegd.

Stap 3 Koppelen adressenbestand en invoegen velden

    • Selecteer de plek waar het veld moet worden ingevoegd
    • Als voorbeeld nemen wij het veld aanhef
      Mailingen versturen per e-mail 04
    • Kies in het menu voor de tab >> Verzendlijsten
      Mailingen versturen per e-mail 05
    • Ga naar >> Afdruk samenvoegen starten
      Mailingen versturen per e-mail 06
    • Kies voor >> Stapsgewijze wizard Afdruk samenvoegen
    • Selecteer ook de optie >> E-mailberichten
      Mailingen versturen per e-mail 07
    • Aan de rechterkant opent nu de wizard
    • Kies voor een e-mailmailing voor >> E-mailberichten
      Mailingen versturen per e-mail 08
    • Druk rechtsonder in het scherm op >> Volgende: Begindocument
      Velden in Word invoegen 01
    • Kies vervolgens voor >> Het huidige document gebruiken
      Velden in Word invoegen 02
    • Klik op >> Volgende: Adressen selecteren
      Velden in Word invoegen 03
    • Omdat de adressen al in een Excel sheet zijn ingevoerd, kiezen we voor >> Een bestaande lijst gebruiken
    • Klik vervolgens op >> Bladeren om het Excel bestand te koppelen
      Velden in Word invoegen 04
    • Zoek het adressenbestand en selecteer het
      Velden in Word invoegen 05
    • Er kan een melding worden gegeven over het bevestigen van het gegevensbestand. Kies voor >> OLE DB-databasebestanden en klik op >> OK
    • Selecteer het tabblad waar de adressen zijn ingevoerd. In de praktijk is het dus handig om de tabjes in het Excel werkblad te hernoemen en lege tabbladen te verwijderen
    • In ons voorbeeld kiezen we voor >> Blad1$
      Velden in Word invoegen 06
    • Word toont nu de gegevens die zijn geselecteerd
    • Klik op >> OK
      Velden in Word invoegen 07
    • Klik vervolgens op >> Volgende: Een e-mail schrijven
      Velden in Word invoegen 08

Stap 4 Velden invoegen in Word

  • Nu moeten de velden worden ingevoegd uit het Excel sheet
  • Selecteer de plek in het document waar het samenvoegveld moet worden ingevoegd
  • Kies in het menu voor >> Samenvoegvelden invoegen
    Mailmerge maken in Word 01
  • De velden uit Excel zijn nu zichtbaar
  • Kies het juiste veld
    Mailmerge maken in Word 02
  • In het document staat nu de naam van het samenvoegveld tussen tekens
    Mailmerge maken in Word 03
  • Herhaal deze actie voor alle velden
  • Om te bekijken wat het resultaat is van de velden, kan op >> Voorbeeld van het resultaat worden gedrukt
    Mailmerge maken in Word 04
  • Als alle velden zijn toegevoegd, klik dan op >> Volgende: E-mailvoorbeeld
    Mailmerge maken in Word 05
  • Nu is het resultaat te zien.
  • Klik op >> Volgende: Samenvoeging voltooien
    Mailmerge maken in Word 06
  • Klik op >> Elektronische post
    Mailmerge maken in Word 07
  • Selecteer het veld waar de e-mailadressen staan in het Excel werkblad
  • Voeg een onderwerpregel toe voor het e-mailbericht
    Mailmerge maken in Word 08
  • Druk op >> OK
  • De mailing in Outlook wordt verzonden