Reeksen doortrekken in Excel
Reeksen doortrekken Excel wordt vaak gebruikt voor het maken van lijsten. Kenmerkend aan een lijst is het gebruik van nummering of maanden. Deze gegevens, ook wel reeksen genoemd, herkent Excel. Op die manier hoef niet elk nummer of maand in Excel getypt te worden, maar doet Excel dat automatisch.
Voorbeeld bestand
- Voorbeeldbestand: 10008 Excel 2007 training Reeksen doortrekken
Maanden in een reeks
Wanneer in een rij de maanden worden weergegeven hoeven niet alle maanden te worden ingevoerd. Voer 2 maanden in van het begin van een reeks. In onderstaand voorbeeld worden de maanden januari en februari ingevoerd.
Achtereenvolgens worden de volgende acties uitgevoerd:
- Voer in 2 celen naast of onder elkaar “januari” en “februari” in
- Selecteer de cellen waarin de reeks staat
- Vergroot de reeks naar de gewenste inhoud door het zwarte blokje in de rechterhoek van de selectie te slepen
- Excel geeft op het scherm aan welke maanden worden ingevoegd
- Laat de muis los op het moment dat het gewenste aantal is bereikt
Getallen in een reeks
Wanneer bijvoorbeeld een lijst wordt gemaakt, waaraan een nummering verbonden, wordt dezelfde methode toegepast.
Een reeks van bijvoorbeeld helpdesk meldingen of actiepuntenlijst komt er dan als volgt uit te zien:
- Zet de eerst 2 waarden van een lijst onder elkaar
- In ons voorbeeld: “Actie 1” en “Actie 2”
- Selecteer ook hier weer de cellen
- Trek de lijst door naar beneden (Rechter onderhoek van de selectie) totdat het gewenste aantal is bereikt
LET OP: gebruik geen formules in nummering
Vaak wordt bij genummerde lijsten het nummer door middel van een formule in Excel gezet. In deze formule wordt dan de vorige cel met 1 opgehoogd. Wij raden dit af. Wanneer namelijk een lijst wordt gesorteerd en dat gebeurt veel met lijsten. Zal doordat de formule naar de cel erboven verwijst een hele andere nummering geven. Zeker bij actielijsten of deelnemerslijsten geeft dit enorme problemen.